Да хакнеш туризма!

Къде да отседна, този или другия хотел да избера, чисто ли е, а хазяите…, има ли какво да се види, а за децата има ли забавления, кръчмите как са, а с кучета може ли? Това са обичайните въпроси, които си задава всеки, когато избира къде да прекара кратка или по-дълга почивка. Без интернет трудно мога да си представя човек да събере тази информация и да вземе решение. И в този смисъл, ако си в туристическия бизнес и те няма в Интернет и социалните мрежи  по подобаващ начин, все едно те няма въобще. Факт!

Факт е също, че любима дестинация за много българи е Родопите и по-точно смолянския регион. На младите хора от Народно читалище „Бъдеще сега“ тя също е любима и затова им пука как се развива туризмът там. След като правят собствено проучване за интернет присъствието на туризма в Смолян, разбират, че информацията е доста разхвърляна, а сайтовете на хотелиерите като цяло не изглеждат добре. Много от къщите за гости не са включени в популярни сайтове за предлагане на настаняване, напр. Booking и Airbnb.

„Бъдеще сега“ решават, че могат да помогнат, като срещнат хората, които предлагат туристически услуги в Смолян и младежи от училищата в града, за да „хакнат“ проблема заедно. Правят го с „Хакатон за ученици по ИТ, информатика и визуални изкуства с тема туризъм“. На помощ с финансиране на идеята идва първото издание на VIVACOM  Регионален грант на 2015, в рамките на който се подкрепят местни инициативи по важни за местните хора проблеми.

И така през юни 2015 г. се случват две неща. Първо – среща по метода „Световно кафене“, на която представители на различни заинтересовани страни по темата туризъм в Смолян се събират, за да дискутират кои са пречките пред това те да се рекламират по-добре. Второ – състезание „Ученици 2.0“ за предлагане на решения чрез информационните технологии.

Подробности за всичко, което се е случило, ни разказва Лора Абаджиева, която отговаря за социалния маркетинг в Народно читалище „Бъдеще сега“ – организацията, реализирала проекта.

„Световно кафене“

Според участниците в състоялата се дискусия през юни (хотелиери, ресторантьори, представители на бизнеса и на културно-образователни институции, общината), няколко са сериозните фактори, които пречат на туризма в Смолянския регион да използва пълния капацитет на информационните технологии.

От една страна са ограничените компютърни умения на голяма част от хората в туристическия бизнес, от друга са лошата пътна и техническа инфраструктура на района и ограничената свободна wi-fi връзка. На трето място е липсата на единна стратегия и цялостна визия как да се позиционира Смолянският регион във виртуалното пространство.

Всички единодушно са решили, че районът трябва:

  • да се представи като единна марка, която да е съвкупност от туристически и природни забележителности, местни продукти, културни събития и обичаи;
  • да се създаде уеб платформа, която да обединява продукти и услуги, специфични за региона;
  • всички продукти и услуги да отговарят на предварително въведен стандарт за местна туристическа марка;
  • платформата да предлага онлайн продажба на билети, услуги и продукти , както и възможност за даване на оценка и коментари от страна на потребителите.

От  „Бъдеще сега“ са поканили по проекта ИТ специалисти от фирма АТА, за да чуят хората и да  им дадат съвети и идеи. Фирмата се занимава с разработването на сайтове и извън България и има опит с представяне на туристически продукти в Интернет.

От дискусията е излязло и заданието, което участниците в предстоящото тогава състезание „Ученици 2.0“ са получили.

В резултат на срещата са изведени и препоръки към Община Смолян, която да съдейства за решаването на част от проблемите.

Ученици 2.0: Хакатон за ученици по ИТ, информатика и визуални изкуства с тема туризъм

В двудневното състезание се включват 39 ученици от всички училища в града, като са работили в пет отбора. Целта е да предложат различни ИТ решения, чрез които туризма в Смолян да се рекламира по-добре. Преди състезанието учениците имат задача да направят и свое проучване по въпроса, за да имат лично представа за това какво може да се надгради, кое да се подобри или да се направи отново.

Лора обяснява, че „В състезанието, не ставаше дума за програмиране, а за използване на различни потребителски инструменти, свободно предлагани в интернет (като WordPress, Wixx, Prezy др.), чрез които всеки може да създава сайтове, презентации и приложения. Искахме да покажем на младите хора, че те могат не само да споделят и харесват информацията в Интернет, но биха могли да бъдат част от процеса на създаването й и това не е трудно. В началото децата бяха неуверени, но ние им бяхме подготвили много онлайн и офлайн материали, чрез които и да ги научим, и да ги вдъхновим. Менторите от фирма АТА през цялото време бяха около тях, за да им показват, обясняват и да ги насърчават. Работиха в екипи и, както е в реалността, едни се занимаваха с фотографиите, други с видео материалите, трети с дизайна, четвърти с текста, а пети сглобяваха всичко така, че да заработи“.

Победителите се определени от професионално жури, в което влизат представители на: фирма АТА; Mountain – организация, която презарежда хората в планината по различни начини; „Офис в гората“ (Office In The Woods) и Народно читалище „Бъдеще сега“. Критериите за оценка са реална приложимост на проект и широк обхват.

Победители в първия Хакатон в Смолян са Художествената гимназия с име на отбора MIXA. А идеята им е свързана с предлагане на арт ателиета от ученици на гимназията за туристи. Сайтът, които са разработили и самата идея за ателиетата можете да видите тук. Представянето на проекта на живо е заснето и качено в YouTube.
На второ място е отборът ELEMENTRIX на Природо-математическата гимназия. Презентация на тяхната идея за туристически сайт  ”Приключения под звездите”​ можете да  видите тук. Запис от представянето на отбора има в YouTube.
Всички участници получават грамоти, а наградите за победителите са: колонки за музика за смартфони, осигурени от VIVACOM, ваучери за менторски часове със специалисти на фирма АТА, както и по 500 лв., осигурени от Община Смолян за развитието на отличените проектите.

„Голяма офанзива беше, докато подготвим всичко – разказва Лора, – но сме много благодарни, защото получихме изключително съдействие и от директорите на училищата, когато ходихме да разказваме за идеята и да привличаме участници,  и от Регионалния инспекторат в града. Много голямо съдействие ни оказа и Община Смолян в лицето на зам.кмет Марин Захариев – те осигуриха бърз интернет специално за състезанието, както и мястото, почерпката, награди. Благодарим специално на  г-жа Румяна Караманолева, която отговаря за младежките дейности в общината. Тя ни каза, че нейната стая е винаги отворена за нас и нашите идеи. Местните медии много добре ни отразиха. Благодарим много и на Vivacom, че ни повярва и подкрепи. Удовлетворени сме от всичко, което направихме, вдъхновени сме от хората, които срещнахме и ще продължим, защото отворихме много врати и имаме още много идеи!“ – допълва тя.

Лора споделя също, че планират съвместно с общината да направят поне още едно такова състезание и заедно ще търсят начини да го финансират.  Смята, че в тяхно лице вече имат сериозен партньор, с който да развиват дългосрочни дейности, свързани с местната младеж и информационните технологии. От „Бъдеща сега“ също планират да създадат курсове по програмиране към Общински детски комплекс Смолян и в поне едно училище в общината.

Проектът „Хакатон за ученици по ИТ, информатика и визуални изкуства с тема туризъм“ – любимо място за отдих, спорт, образование и култура“ е реализиран с финансиране от програма Регионален грант на VIVACOM, в партньорство с Български център за нестопанско право, 2015 г. Началото на VIVACOM Регионален грант 2016 очаквайте през ноември 2016.